Wednesday, November 7, 2007

A despica firul in patru. De ce doar in patru? (text interzis oamenilor practici)

Am auzit de multe ori spunindu-se despre cutare ca este un om practic. Exista insa si oameni teoretici? Venind astazi spre casa (in ultima vreme merg foarte mult pe jos), m-am gindit la expresia asta: a despica firul in patru. Oamenii astia practici - zice Russell - sint inclinati sa se indoiasca ca "filosofia este cu ceva mai buna decit distinctiile inutile ce despica in mod superficial firul in patru". Imi si imaginez niste ateliere de despicat firul in patru, ai caror muncitori/mesteri sint numai filosofi unul si unul. Simte o doamna nevoia sa-si despice un fir in patru? De ce sa-si strice ea unghiile si neuronii? Se duce frumos la un atelier specializat si, in numai citeva minute, iese pe usa atelierului tinind in mina stinga firul ei minunat, despicat dupa ultimele metode ale epistemologiei de coafor. Si, totusi, de unde vine expresia a despica firul in patru? Cel mai adesea, expresia asta este folosita in mod peiorativ, fiind sinonima (oarecum) cu a bate apa in piua. Thales, de pilda, cel care a zis ca totul este apa, de ce nu a zis ca totul este par? Sau nu este vorba de firul de par? Cert este ca lui Thales i-a placut sa despice apa in patru, nu firul. Prin urmare, in loc de a despica apa in patru putem spune a bate firul despicat in patru in piua. 4 este departe, insa, de a fi un numar celebru. Nu are nici feminitatea lui 2, nici masculinitatea si misticismul lui 3, nici frivolitatea lui (a tine de) 6, nici intelepciunea lui 7, nici nebunia lui 9. Pitagoreicii desemnau justitia prin 4 (2x2), insa asta tot nu ne ajuta sa intelegem prea bine expresia a despica firul in patru. A despica firul in justitie nu suna rau, dar nici foarte bine. Sa zicem ca eu stiu raspunsul la aceasta problema, dar habar n-am daca raspunsul asta este adevarat sau fals. Practic, eu nu fac acum decit sa despic a despica firul in patru in patru. Ma intereseaza atit de putin ce or sa zica oamenii practici despre acest demers, incit imi torn un pahar de vin, imi aprind o tigara si imi continuu firul. Asadar, cei care fac filosofie sint adesea confundati, cum zicea si Russell, cu niste mesteri care lucreaza in atelierele de despicat firul in patru. Mai stim ca filosofia care vorbeste despre ea insasi se cheama metafizica. Mai stim ca metafizica este stiinta primelor ratiuni de a fi. A fi - fire - fir: lucrurile se leaga, mai ales in romaneste. Primele ratiuni de a fi sint in numar de patru, n-am sa intru in detalii, pentru ca deja am intrat in altele. Daca vrei sa-l intelegi pe a fi, trebuie, asadar, sa-l despici in patru (zice Aristotel). Daca vrei sa intelegi firul, trebuie sa-l despici tot in patru - cu asta sintem deja de acord, sper. In concluzie (nu vreau sa ma auto-plictisesc mai mult de-atit), de aia se despica firul in patru, si nu in doi sau cinci sau opt.
Omul practic lucreaza cu cifre, nu cu numere, cu zerouri, nu cu unitatea, asa ca nu are nici un motiv sa despice firul in patru.
Omul practic, fiind plin de certitudini, nu are nici o problema sa numere pina la 10,in germana, astfel: eins zwei drei vier fünf sex sieben yacht neun zehn.
Omul practic, daca totusi o face, despica firul in patru ori patru, si, asa, ajunge sa-si deschida (mult mai repede decit un filosof) o firma de peruci.

11 comments:

Livia said...

mai e si chestia cu cele patru puncte cardinale. cele patru zari. in povesti daca faceai ceva rau, te lega de patru cai sau patru camile pe care le mana spre rasarit/apus/nord/sud si te despica in patru. Fiecare bucata se ducea in alta directie. directiile sunt numai patru. si cenusa la fel, ti-o imprastia tot in patru vanturi. asta era apogeul dezintegrarii. sa te imparta in patru. mai impartit decat impartit in patru nu puteai sa fii. o fi si de la asta chestia cu firul.

Iulian Tanase said...

da, o observatie f. corecta. sa treci pe la casierie, livia! :)

cristian baltatescu said...

Desi intrebarea nu e pentru oameni practici e foarte posibil ca motivul sa fie unul prozaic, nefantezist.
Cine stie cum se faceau funiile din 4 suvite, cum se impletea nu-s ce chestie casnica in 4, sau ceva de genul asta.

monica said...

ar fi cu adevarat trist sa fie asa. daca e asa nu vreau sa stiu totusi. prefer explicatia liviei mi se pare atat de frumoasa pe langa impletitul funiilor din patru suvite...

Nicolae Chiriacescu said...

Cu toate ca imi este interzis (zic eu),pentru o despicare (analiza) completa, firul ar trebui despicat in 5. Mai nou, in plus apare si energia pe care baietii din vechime nu o banuiau. Pipaiau numai pamantul, apa, focul si aerul. Asa ca.... dar daca firul este fapta, e nasol, pentru ca meseriasul despicator, de cand a aparut, nu poate fi total impartial, este corupt. Al doilea meserias are si el partile lui ..,al treilea, al patrulea..

Nicolae Chiriacescu said...

A! si am si eu un fir sa despic: care sa fie cauzele pentru care ora blogului este cu 22 ore in urma?

Bogdan said...

Fara sentimente tari.. "A bate apa-n piua" nu reprezinta a.k.a.-ul despicarii de mai sus. Poti, totusi, ca despicator, sa bati apa-n piua fiecarui fir. Cred.

baldovin said...

Pentru ca a indraznit sa critice guvernul egiptean si politica unor institutii pe blogul personal Abdul Kareem a fost condamnat la inchisoare. Protest vineri 9 noiembrie intre 12:00 si 14:00 in fata ambasadei Egiptului la Bucuresti, Bulevardul Dacia nr 67
Amanunte pe blogul meu (opinium)
Scuze de offtopic!

Bogdan said...

Schimband ordinea ideilor si obtinand , astfel, o alta, in aceasta alta ordine ma bucura existenta inepuizabilitatii subiectelor lu' nenea Iulian. Personal, ma-ntrebam de unde: "sa dezlegi calul de la garofita"..

Flavius u know who said...

...acht , neun zehn und so weiter. dass ist die art und weise wie mann dass gut rechnet.

Probabil ca expresia insasi vine dintr-un vreme in care oamenii aveau deja notiunea punctelor cardinale, iar cautarea drumului corect s-ar face printr-un simt echilibrat al orientarii.
Ceea ce nu se poate spune despre cei care mizand ipotetic pe un just simt al orientarii nu fac altceva decat sa bata apa-n piua.
Ca element biografic, recunosc ca fac uneori parte din ceea de-a doua categorie.

Iulian Tanase said...

sint de acord cu bogdan: a despica firul in patru nu are mare legatura cu a bate apa in piua. analogia a fost facuta ca sa ma distrez :)
cele patru puncte cardinale (patru mari & zari) sint din alt film, un film al dezintegrarii, dupa cum bine zicea livia. oamenii despica firul in patru nu pentru a-l dezintegra, ci pentru a intelege ratiunea de a fi a firului, pentru a intelege, deci. intelegerea este integratoare, nu dezintegratoare. sa va fie clar :)