Saturday, May 24, 2008

Dan C. Mihailescu da cu dreapta-n stinga

Nu stiu cu ce mina scrie d-l Dan C. Mihailescu atunci cind scrie de mina, insa e clar ca Dreapta, pentru care are o mare slabiciune, ii vine ca o manusa. Am tot vrut sa scriu citeva lucruri despre acest articol semnat de d-l DanCe, dar m-am luat cu altele si am tot aminat momentul.
D-l DanCe spune, cum se poate vedea, ca avangardistii nostri n-au dat, esteticeste, mai nimic literaturii romane. Pai, nici n-aveau cum, esteticeste, sa dea mare lucru, pentru ca estetica nu ii interesa pe avangardisti (sau ii interesa doar ca sa o arunce nitel in aer). Insa, acest mai nimic pare sa spuna ca avangardistii au dat totusi ceva literaturii romane. Oare ce? D-l DanCe ne lasa in ceata.
Mi-a mai atras atentia si aceasta intrebare a d-lui DanCe: "Ce înseamnă Tzara, Roll, Voronca, Gherasim Luca, Saşa Pană, Ion Călugăru pe lângă Rebreanu, Arghezi, Blaga, Sadoveanu, Slavici, Camil Petrescu, Mircea Eliade?" (Pe Gellu Naum a ezitat sa-l treaca in acest pomelnic, preferind sa-l aduca in discutie citeva rinduri mai jos, punindu-l in opozitie cu Marin Preda.) Personal, nu stiu si nici nu ma intereseaza raspunsul la o astfel de intrebare. Eu, unul, prefer sa citesc si sa recitesc Zenobia lui Gellu Naum, lasindu-i d-lui DanCe placerea de a aprofunda Neamul Soimarestilor sau Maitreyi.
Simpatizant al Dreptei interbelice, era normal ca d-l DanCe sa salute Divina Comédie a d-lui Stelian Tanase (adica Avangarda romaneasca in arhivele Sigurantei, despre care am scris si in Academia Catavencu, si pe blog cit de interesanta e si cite prostii contine).
In concluzie, ma bucur ca intelectualii de dreapta isi fac datoria, punindu-i la punct pe nenorocitii de avangardisti si suprarealisti de stinga-mprejur si ridicindu-i in slavi pe d'alde Slavici.

13 comments:

maia.storyboarders said...

am pus si ghicitoarea edificatoare la inceputuri. pentru ca trebuia sa-ti povestesc ceva si o tot fac pe blogul ala de ceva timp dar nu se intelege daca nu stii cine e cine. chiar daca am spus de la inceput ca totul s-a intamplat si nu s-a intamplat.

Rollie Tyler said...

Corect: ce inseamna Tzara pe linga Arghezi?
Depinde de unde te uiti: daca esti in Romania, nu inseamna nimic. Daca esti in Europa de vest, Tzara este unul dintre fondatorii dadaismului, care a pus umarul la avangarda literara si a influentat literatura mondiala.
Andre Breton spunea ca dupa 1945 centrul suprarealismului mondial s-a mutat la Bucuresti. A fost unul dintre putinele noastre momente de glorie si originalitate, la care Arghezi, Preda, Sadoveanu sau Slavici nu prea ne-au facut sa speram. Sigur, perspectiva de literatura minora te poate face sa privesti cu un respect enorm (meritat, de altfel!) la intemeietorii unei culturi nationale dar te poate impiedica sa recunosti meritele unor inovatori de talie mondiala care au schimbat literatura mondiala dar nu au putut fi profeti in satul lor.
La urma urmei, daca te duci cu laptopul la caminul cultural e posibil sa nu te poti conecta la internet cu toata supertehnologia ta!

Iulian Tanase said...

foarte de acord

cristian baltatescu said...

"În măsura în care avangardismul a fost o reală forţă insurgentestetică, el a reprezentat şi un constant pericol antinaţional, de conspiraţie şi destabilizare, mai ales că, fie la vârf, fie în subsoluri, era stipendiat direct de bolşevismul moscovit, sau indirect, prin intermediul suprarealismului socialist francez (Breton, Eluard, Aragon ş.cl.) "
Nu imi vine in minte nici un alt comentariu inteligent decat : LOL

Ce nu inteleg eu e ce treaba are Preda cu avangardistii. Iarasi, decat sa folosesc cliseul cu merele si perele, imi vine in minte tot LOL. Nu e foarte demn, stiu, de o critica literara, dar pana la urma cine sunt eu pe langa Calinescu?

Iulian Tanase said...

adica suprarealistii erau platiti di agenturili straini ca sa faca dicteu politic automat. chiar ca LOL!

Anonymous said...

,,o opera de arta nu e niciodata frumoasa prin decret,in mod obiectiv pt toti.Critica e fara folos,ea nu exista decat in chip subiectiv,pt fiecare si fara cea mai neinsemnata trasatura de generalitate...iata o lume sovaitoare care fuge,logodita cu zurgalaii gamei infernale,iata de cealalta parte:niste oameni noi.Aspri,saltand,incalecatori de sughituri.Iata o lume mutilata si medicastrii literari suferind de lipsa ameliorarii,, Tristan Tzara-Manifest DADA 1918.

Anonymous said...

ha,ha,ha,aveti dreptate,dle Tanase.Prefer sa citesc ,,jurnalul de sex,, sau ,,poemul invectiva,, ale lui Geo Bogza in locul lui,,Maytrei,,sau ,,de ce iubim femeile,,.

Anonymous said...

maitreyi-scuze

Anonymous said...

Vorba aceea:

rareori mi-a fost dat să citesc gogomănie mai mare :)

Anonymous said...

cartile se mai cunosc si dupa titlu, eu stiu de ce iubesc femeile, asa ca n-am mai platit sa aflu:))
a si mai e un pictor celebru in voga, beigdeber, cel mai "natura moarta" dintre toti.

Lulu. said...

Anul acesta la faza naţională a olimpiadei de limba româna (clasa a XII-a) ne-a fost dat un citat din Matei Călinescu în care ideea centrală era că "avangardiştii nu au reuşit niciodată să treacă de faza negaţionistă", deşi însuşi Matei Călinescu, în acelaşi citat amintea câteva dintre schimbările - în sens benefic- pe care avangarda le-a impus literaturii.

Cert e că pentru mine avangarda rămâne ceva deasupra literaturii. O literatură într-atât de literatură încât devine supraliteratură. Şi avangarda rămâne până la urmă ceva pentru elită. :)

Iulian Tanase said...

avangarda nu cred ca e pentru elite (elitele sint niste snobi cu elitre rafinate), ci pentru oameni liberi. mesajul tau, lulu, e dovada ca groparii avangardei & suprarealismului nu-i pacalesc decit pe aia care merita sa citeasca toata viata numai sadoveanu si slavici. ar trebui sa facem o secta a oamenilor liberi, sa dam cu ciocanul in discursurile marilor formatori de opinie culturala.

Lulu. said...

:)

Nu o sa inteleg niciodata de ce oamenii din invatamant simt acuta nevoie de a ne baga pe gat autorii canonici :) bineinteles, nu sunt absurda si sunt perfect constienta ca pe langa pramatiile care incearca sa citeasca, sa acumuleze, sa colecteze informatii si sa-si formeze o cultura, mai sunt si acei indivizi cu creierul cam la nivelul paramecilor, care nu vor reusi niciodata sa-l inteleaga pe Sadoveanu si care cred ca Slavici e vreun jucator de fotbal la Urziceni - exemplul e unul cam deplasat, recunosc, insa discrepantele dintre licee sunt destul de uimitoare.

Da, mai mult ca sigur aceia nu vor reusi niciodata sa guste in adevaratul sens al cuvantului poezia avangardista sub toate aspectele ei. :) Consider insa ca avangarda ofera de toate pentru toti. :) Pot sa citesc aceeasi poezie de un miliard de ori, spre exemplu, Gherasim Luca - Uneori obisnuiesc sa stau in fata unui felinar si sa fluier si sa gasesc tot atatea interpretari. Sau pot s-o citesc fara s-o interpretez, sa o iau ca pe o revolta a cuvintelor si doar sa-mi imaginez cuvintele.

Oricum, mi s-a parut o tentativa curajoasa a celor care au facut subiectele de olimpiada pe tara de a ne da avangarda, desi in prima faza, in cita se nega ceva ce se afirma in urmatorul paragraf. Cert ca e pustimea nu a acordat prea multa atentie acestui subiect, din moment ce notele au fost oarecum mici (si aici ar fi momentul oportun sa ma laud, dar nu o voi face :P).