Wednesday, December 10, 2014

ALT AER | Jan Švankmajer & Grupul Suprarealiștilor Cehi și Slovaci




ALT AER
Jan Švankmajer & Grupul Suprarealiștilor Cehi și Slovaci
11 decembrie 2014 – 31 ianuarie 2015
Vernisaj: 11 decembrie 2014, 18:00, UNAgaleria (Strada Budișteanu 10, București)
Retrospectiva Jan Švankmajer: 12-14 decembrie 2014, ora 19:00, Cinemateca Eforie (Strada Eforie 2, București)

Expoziția ALT AER (OTHER AIR), conținând lucrări ale celor mai importanți artiști suprarealiști din Cehia și Slovacia, precum și ale invitaților speciali, artiști din România, va ajunge pentru prima data în România. Evenimentul va fi însoțit și de o retrospectivă a filmelor regizate de Jan Švankmajer, care va veni în București.
Grupul Suprarealiștilor Cehi și Slovaci este astăzi cel mai mare grup suprarealist din lume. Născut în 1920 la Praga, cu numele inițial de Asociația culturală Devětsil ( Brusture ), Grupul Suprarealiștilor din Cehoslovacia (Skupina surrealistů v ČSR), cum s-a numit din 1934, avea să marcheze într-un mod important viața culturală a Cehoslovaciei.
După ocuparea teritoriilor cehe de către Germania nazistă (1939) și mai târziu, după lovitura de stat a comuniștilor din Cehoslovacia (1948), grupul a activat în ilegalitate. Odată cu invadarea Cehoslovaciei de către trupele Pactului de la Varșovia din August 1968, orice apariție publică a grupului este interzisă prin lege iar membrii și adepții săi aveau să fie direct sau indirect persecutați. Cu toate acestea, Grupul a continuat să reziste timp de încă 20 de ani.
Ieșind din ilegalitate in anul 1990, Grupul a început să organizeze expoziții colective, atât pe teritoriile Cehiei și Slovaciei, cât și în străinătate (Franța, Marea Britanie, Germania, Rusia, Ungaria, Grecia). În 2014, Grupul Suprarealiștilor Cehi si Slovaci are 24 de membrii. Unul dintre cei mai activi este celebrul artist ceh Jan Švankmajer.
Lucrările lui Jan Švankmajer acoperă numeroase medii artistice. Un suprarealist auto-proclamat, el e cunoscut mai ales pentru filmele sale de animații și ficțiune, care au influențat în mare măsură artiști ca Terry Gilliam, frații Quay și mulți alții. Švankmajer și-a câștigat reputația pentru utilizarea distinctivă a tehnicii stop-motion și capacitatea lui de a face filme suprarealiste, coșmarești și, în același timp, amuzante.
Realizările lui Jan Švankmajer și ale celorlalți artiști membrii ai Grupului Suprarealiștilor Cehi și Slovaci vor putea fi văzute pentru prima data în România, între 11 decembrie 2014 și 31 ianuarie 2015 la UNAgaleria, în București.
Expoziția ALT AER va fi însoțită de retrospective filmelor lui Švankmajer, între 12 și 14 decembrie, la Cinemateca Eforie, in București. Proiecțiile încep zilnic la ora 19:00.
Artiști: Jan Švankmajer, Eva Švankmajerová (†),Martin Stejskal, Karol Baron (†), Jan Daňhel, František Dryje, Jakub Effenberger, Jan Gabriel, Ivan Horáček, Lucie Hrušková, Josef Janda, Jan Kohout, Leonidas Kryvošej, Kateřina Kubíková, Roman Kubík, Andrew Lass, Albert Marenčin, Přemysl Martinec, Radim Němeček, Kateřina Piňosová, Bertrand Schmitt, Bruno Solařík, Ludvík Šváb (†),Václav Švankmajer, Roman Telerovský, Kristýna Žáčková, Gheorghe Rasovszky, Dan Stanciu, Iulian Tănase, Sasha Vlad.

Curatori: Radka Prošková, Bruno Solařík
Eveniment organizat de Centrul Ceh București. Mai multe informații pe www.czech-it.ro.

OTHER AIR / ALT AER
Jan Švankmajer & Czech – Slovak Surrealists
December 11, 2014 – January 31, 2015
Opening: December 11, 2014, 18:00, UNAgaleria (Budișteanu 10, Bucharest)
Jan Švankmajer Retrospective: December 12-14, 2014, 19:00, Cinemateca Eforie (Eforie 2, Bucharest)

The Exhibition OTHER AIR, of surrealist artists from Czech Republic and Slovakia, as well as a special guests from Romania, will be presented for the first time in Romania. The event will be accompanied by a retrospective of films directed by Jan Švankmajer, who will come to Bucharest.
The Group of Czech-Slovak Surrealists is the biggest surrealist group in the world. Born in Prague in 1920, with the initial name of Devětsil [Butterbur], The Group of Surrealists in Czechoslovakia [Skupina surrealistů v ČSR], as it has been named in 1934, constituted of the very important part of Czechoslovak cultural life.
After the occupation of Czech Lands by the Nazi Germany (1939), activities of the Group went into illegality. A new surrealist circle was formed in the fall of 1947. After the invasion of troops of the Warsaw Pact to Czechoslovakia in August 1968, any public activity of Czechoslovak surrealism was again banned by the law and its participants were directly or indirectly persecuted. It operated in illegality for twenty years.
The Group of Czech-Slovak Surrealists (the name of the group after the peaceful division of Czechoslovakia into two states), has organized, since 1990, a number of collective exhibitions in prestigious galleries – home as well as abroad (France, United Kingdom, Germany, Russia, Hungary, Greece). As to 2014, The Group of Czech-Slovak Surrealists has 24 direct participants. Jan Švankmajer is one of the most well known members of the Group.
Jan Švankmajer is a Czech filmmaker and artist whose work spans several media. He is a self-labeled surrealist known for his animations and features, which have greatly influenced other artists such as Terry Gilliam, the Brothers Quay, and many others. Švankmajer has gained a reputation over several decades for his distinctive use of stop-motion technique, and his ability to make surreal, nightmarish, and yet somehow funny pictures.
Jan Švankmajer’s works as well as the works of other members of, The Group of Czech-Slovak Surrealists, can be seen for the first time in Romania, between December 11, 2014 and January 31, 2015, at UNAgaleria, Bucharest.
The exhibition will be accompanied by the retrospecive of Švankmajer’s films, between
12 and 14 of December, at Cinemateca Eforie, in Bucharest. The screenings will start at 19:00.
Artists: Jan Švankmajer, Eva Švankmajerová (†),Martin Stejskal, Karol Baron (†), Jan Daňhel, František Dryje, Jakub Effenberger, Jan Gabriel, Ivan Horáček, Lucie Hrušková, Josef Janda, Jan Kohout, Leonidas Kryvošej, Kateřina Kubíková, Roman Kubík, Andrew Lass, Albert Marenčin, Přemysl Martinec, Radim Němeček, Kateřina Piňosová, Bertrand Schmitt, Bruno Solařík, Ludvík Šváb (†),Václav Švankmajer, Roman Telerovský, Kristýna Žáčková, Gheorghe Rasovszky, Dan Stanciu, Iulian Tănase, Sasha Vlad.

Curators: Radka Prošková, Bruno Solařík
The events are organised by the Czech Centre Bucharest. More informations on www.czech-it.ro.

(Textul este preluat de aici.)

Tuesday, December 2, 2014

Secta N(AUM)

Da, există o sectă naumiană, al cărei nume ar putea fi scris fie NAUM, fie N(AUM). Membrii acestei secte locuim, de obicei, într-un copac-animal. Noi facem plajă pe malul albastru al Mării Oarbe. Animalele noastre de companie sînt pisicile și pinguinii. Teribilul interzis ne este, iar jurnalele ni le scriem cu cerneală surdă. În felul nostru, sîntem niște zenóbili. Cînd ne uităm la ceas, dar asta se întîmplă foarte rar, ceasul ne arată, de la obraz, ora 8. Usturoiul ni-l procurăm îndeobște de la doamna Gerda. Doamna Gerda este o pitagoreică naivă, dar foarte conștientă de anumite legătuhi.

Pe doamna Gerda am văzut-o sîmbătă seară, la Teatrul Metropolis. Într-o mînă își ținea usturoiul, în cealaltă, olița de noapte. L-am văzut și pe Gellu Naum, care semăna izbitor de bine cu Oana Pellea. Gellu Naum și-a schimbat pielea cu Pellea, cam ca în Calea Șearpelui, să zicem. Oana Pellea este un foarte credibil membru al sectei N(AUM). La fel și Cristina Casian, care i-a dat viață, pe scenă, doamnei Gerda. La fel și Mariana Cămărășan, o regizoare care îmi place de ani buni. În 2006, s-a jucat la Palatul Voievodal spectacolul Regele moare la Curtea Veche, după Eugène Ionesco, în regia Marianei Cămărășan. Spectacolul mi-a plăcut enorm și am și scris la vremea aceea o cronică în Academia Cațavencu. Atunci a devenit Mariana una dintre regizoarele mele preferate, așa că nu m-am mirat cîtuși de puțin cînd am aflat, recent, că spectacolul N(AUM) de la Metropolis este regizat de Mariana. Mai devreme sau mai tîrziu, regizoarele mele preferate fac un spectacol după texte de Gellu Naum, și fac foarte bine făcînd asta. Există legătuhi active și fertile. Așa s-a întîmplat și în cazul Nonei Ciobanu, ale cărei spectacole de teatru din anii '90 m-au făcut să o iubesc. Apoi, s-a întîmplat – dar numai întîmplare n-a fost! – că Nona a făcut, în 2005, spectacolul Orfeu sau cum să te dezbraci de pene, după texte de Gellu Naum. Am plîns la acel spectacol și pentru că Lygia Naum murise de curînd, dar și pentru că era multă frumusețe pe scena Teatrului Foarte Mic.

Spectacolul* de la Teatrul Metropolis este absolut minunat, cumva de nepovestit. Într-o oră și jumătate, adică de la ora 8 pînă la ora 8, încape multă pohezie. Le mulțumesc Marianei, Oanei și Cristinei și le urez bun (re)venit în Secta N(AUM).

Iulian Tănase

*N(AUM), texte Gellu Naum, cu Oana Pellea și Cristina Casian; scenografia: Vladimir Turturică; regia: Mariana Cămărășan; un proiect UNTEATRU, susținut de Raiffeisen Bank, găzduit de Teatrul METROPOLIS, cu sprijinul Fundației Gellu Naum.
















(fotografie din spectacol, de pe pagina de Facebook a Oanei Pellea)