Thursday, February 4, 2016

Cum NU l-a plagiat Iñárritu pe Tarkovski

Cineva pe nume Misha Petrick a avut ideea de a face un video de 2 minute și 39 de secunde, care cuprinde 17 scene din „The Revenant“, fiecare dintre ele aflată în oglindă cu cîte o scenă din filmografia lui Tarkovski. 


Concluzia, în opinia multor „cinefili români de pe Facebook, a fost clară: Alejandro González Iñárritu l-a plagiat pe Andrei Tarkovski. Concluzia asta este o prostie.


Nu e că l-a plagiat, e că l-a omagiat

Înainte de orice, e bine să avem măcar proprietatea termenilor, dacă alte proprietăți nu s-a întîmplat să avem pînă la vîrsta asta. Plagiatul, cf. DEX, se referă la „opere literare, artistice sau științifice care au fost însușite (integral sau parțial) de la altcineva și prezentate drept creații personale“.

Nu există în „The Revenant“ nici măcar o scenă pe care Iñárritu să și-o fi însușit întocmai. Iñárritu nu copiază, ci re-creează & reinterpretează anumite scene tarkovskiene. Păstrează ideea/ideile lui Tarkovski și le reconstruiește, integrîndu-le în propriul film. Asta nu se cheamă că l-a plagiat pe Tarkovski, se cheamă că l-a omagiat pe Tarkovski. Între a plagia și a omagia e o distanță foarte mare, cam la fel de mare ca între a pizmui și a admira.

De altfel, mulți dintre cei care au lăsat comentarii pe Vimeo, în subsolul acestui video, vorbesc despre „influență“ și „omagiu“, nicidecum despre plagiat. 

Max Kaplan8 hours ago
Wow! I've been very interested in doing a video like this showing how the Coen brothers pay homage to many old films with their shots and dialogue! Great job and great eye!

Victor Stan7 hours ago
I've seen the "bird coming out of dead body" scene in so many movies in the last 20 years, I lost count. I think this goes beyond influence or plagiarism, humans have roughly the same general values and ideas, so it's pretty normal to see motifs repeating themselves in art over time. Plus, cinematography is a much more restrictive art form, when compared to painting or music for example, so you can't really innovate that much from one film to the next. The difference that it actually makes is in the narrative, visual and emotional support it offers when it's put to good use :)

Jesus Muñiz1 hour ago
well, the bird coming from the heart is more jodorowsky though ...

Evan HendersonPLUS12 hours ago
Great comparison, it's nice to see Tarkovsky's influence still felt today.

Într-un material publicat de The Guardian, Iñárritu face referire la cîteva filme avînd ca temă „man-against-nature“, dîndu-i ca exemplu pe regizori precum Werner Herzog (Grizzly Man), Tarkovski (Andrei Rubliov), Kurosawa (Dersu Uzala), Coppola (Apocalypse Now).

Influențele, în artă, sînt perfect legitime, ba chiar inevitabile. Numai proștii sînt originali, se spune, și pe bună dreptate se spune asta.


Cine pe cine a mai „plagiat“

Să îl acuzi pe Iñárritu că l-a plagiat pe Tarkovski e la fel cum l-ai acuza pe Klimt că l-a plagiat pe Tițian sau pe Picasso că l-a plagiat pe Velázquez sau pe Joan Miró că l-a plagiat pe Jan Steen. Lui Klimt i-a plăcut atît de mult Danae a lui Tițian, încît a vrut să facă și el o variantă a lui. La fel a făcut și Picasso cu Las Meninas, la fel și Miró cu lucrarea Copii învățînd o pisică să danseze a lui Steen, pe care a transformat-o în propria Lecție de dans. Asemănările sînt cît se poate de clare în aceste cazuri, însă nu e ca și cum Klimt și-ar fi pus semnătura pe pînza lui Tițian, și nici următorii pe ale celorlalți.


(Danae, Tițian)


 (Danae, Klimt)


(Las Meninas, Velázquez)


(Las Meninas, Picasso)


(Copii învățînd o pisică să danseze, Steen)


(Lecția de dans, Miro)

La fel, în muzică, există mii și mii de reinterpretări a tot felul de piese, și uite-așa a ajuns David Bowie în situația de a i se spune la un moment dat că a copiat piesa The man who sold the world de la Nirvana, cînd, de fapt, cei de la Nirvana făcuseră un cover de succes după această piesă compusă de Bowie însuși, doar că, asta e, coverul ajunsese mai cunoscut decît originalul, de unde și confuzia. Așadar, nu doar că Bowie nu plagiase trupa Nirvana, dar nici măcar Nirvana nu îl plagiase pe Bowie, ci doar îi reinterpretase o piesă, aducîndu-i un omagiu.


(originalul: 10,507,442 views)


(„copia“: 83,564,689 views)

Mergînd mai departe, se poate spune că James Joyce l-a plagiat, în Ulise, pe Homer, iar Mircea Cărtărescu a plagiat, în Levantul, tot felul de autori, de la Neacșu din Cîmpulung, Conachi și Anton Pann pînă la Arghezi, Ion Barbu și Nichita Stănescu, adică aproape toată literatura de pînă la el. Și exemplele ar putea continua mult și bine, dar să nu consumăm aiurea spațiul infinit al Internetului.


O afacere între nemuritori

Iñárritu este un foarte mare regizor, care a dat deja, pînă la vîrsta de 52 de ani, cîteva capodopere și a strîns peste o sută de premii, printre care și trei Oscaruri. 


Nu se pune problema să îl compari pe Iñárritu cu Tarkovski. Fiecare este imens în felul său. Să zicem, totuși, că Iñárritu a fost mai norocos decît Tarkovski, pentru că Iñárritu a văzut filmele lui Tarkovski, dar Tarkovski nu a văzut filmele lui Iñárritu.

Mexicanul a ajuns nemuritor destul de repede, are doar 52 ani. În aceste condiții, indiferent ce ar face de acum încolo, și-a cîștigat (la fel ca Tarantino, Lars von Trier și alții) dreptul de a experimenta în cinematografie orice dorește el, inclusiv de a face tot felul de exerciții de admirație, pe care unii le vor confunda cu exerciții de plagiat. 

Să ni-l imaginăm pe Saramago, care, după ce a luat Premiul Nobel pentru Literatură, în 1998, s-ar fi apucat să scrie o carte în care l-ar fi parafrazat de vreo șaptesprezece ori pe, să zicem, Gogol. Saramago nu a făcut asta, și nici nu mai are cum să facă, dar, dacă asta s-ar fi întîmplat, unii s-ar fi grăbit, probabil, să spună că marele Saramago l-a plagiat pe Gogol. Nu ar fi fost vorba, desigur, de nici un plagiat, ci doar de un omagiu. Așa cum nu poți fi scriitor fără să-l fi citit pe Gogol, la fel, nu poți fi regizor de film fără să-l fi „citit“ pe Tarkovski. 

Morala

Două blonde stau de vorbă.
– Ai auzit, fată, că Iñárritu l-a plagiat pe Tarkovski?!
– Nu, fată, n-am auzit! Dar cine-i Iñárritu ăsta?
– Eu nu știu, fată, cine-i Iñárritu, dar tu știi cine-i Tarkovski?
– Habar n-am, fată, dar ce înseamnă plagiat?
– Nu știu.

No comments: